Retro scooter - elektrische scooter - Tamoretti

Over ons - Tamoretti scooters

Betaalbaar scooter rijden zonder concessie te moeten doen in de kwaliteit. Dat is waar wij van Tamoretti voor staan. Wij begrijpen als geen ander dat onze retro scooter een fashion product is, waar u graag in de zomer mee gezien wilt worden, maar wat natuurlijk wel leuk moet blijven qua prijs.

Daarom laten wij van Tamoretti onze scooters in eigen beheer produceren. U koopt dan ook een echte Tamoretti en niets anders. Op deze manier kunnen wij perfect de kwaliteit van onze scooters waarborgen, zonder dat we daarbij afhankelijk zijn van importeur of groothandel. Doordat wij als fabrikant direct aan u leveren, zonder tussenkomst van groothandel of wederverkoper, kunnen wij u onze degelijke scooters tevens aanbieden tegen een aantrekkelijke prijs.

Design

Vaak horen wij dat alle ‘retro scooters’ hetzelfde zijn en dat is ook zeer begrijpelijk, want voor het oog zien ze er ook grotendeels hetzelfde uit. Toch zit er weldegelijk verschil in kwaliteit, maar alvorens dat uit te leggen nemen wij u graag mee in het ontwerp en de ‘heritage’ van onze Tamoretti scooter.

Het design van onze Tamoretti retro scooter doet erg Italiaans aan. Maar het ontwerp werd voor het eerst op de markt gebracht door Honda, onder de naam Joker. De Joker werd door Honda in 1996 op de Japanse markt gebracht.

Termen als originaliteit, comfort, styling en rijplezier was waar de Joker voor moest komen te staan. Honda koos voor een typisch jaren vijftig/zestig look die een doelgroep moest aanspreken met een voorliefde voor vintage en retro producten.

De Joker werd een kruising tussen vrouwelijke vormen en Harley Davidson stijlementen. Het grote hooggeplaatste voorspatbord, de enorme koplamp, het brede naar achter geplaatste stuur, de dikke achterbumper als ook de enorme hoeveelheid aan chroom, zijn enkele elementen die ervoor zorgde dat de Joker zeer gewild werd bij trendsetters en mensen met een passie voor stijl.

De Joker werd door Honda ook op de Europese markt geïntroduceerd, maar werd op dat moment geen kaskraker. De scooter kwam te vroeg op onze Europese markt en uiteindelijk het ontwerp door Honda verkocht aan een Chinese producent in motoronderdelen.

Vandaag de dag kopen scooter fabrieken van over de hele wereld de kappen van deze producent en bouwen er hun eigen scooter omheen. Het design lijkt sprekend op elkaar, maar onder de kappen van de scooter schuilt een frame (chassis) en de techniek (motor, versnellingsbak etc) die door de fabrieken afzonderlijk wordt gemaakt.

Kwaliteit

Wij van Tamoretti laten onze scooter in eigen beheer produceren. De assemblage van onze scooter gebeurt in China bij een van de grootste scooter fabrieken ter wereld en die ook scooters produceert voor Peugeot (Vivacity), Sym en Kymco.

Collega’s willen nog wel eens pretenderen dat hun scooters uit Nederland, Italië, Amerika enz. komt, maar daar houden wij bij Tamoretti niet van. We hebben een no-nonsense mentaliteit en bieden liever een duidelijk, helder maar vooral eerlijk verhaal. Dat is waar wij voor staan.

Wij begrijpen als geen ander dat u bij het horen van ‘China’ wat terughoudend wordt, logisch. Terugroepacties van speelgoed dat gevaarlijke stoffen bevat, laptops/telefoons/accu’s van de beste merken met ontwerpfouten, er zijn genoeg voorbeelden die hieraan bijdragen.

Er zit echter wel een nuance in het geheel. Het belangrijkste aspect zit in de harde cijfers. Een voorbeeldje; een tijdje geleden kwam in Amerika naar buiten dat van al het speelgoed dat in Amerika werd teruggeroepen zo’n 85% uit China kwam. Het eerste wat je denkt als je dat hoort is ‘Chinees speelgoed is rommel’. Wat veel media vergat erbij te vermelden, maar wat tevens onderdeel van het onderzoek uitmaakte, was dat in dezelfde periode zo’n 80 tot 90% van al het speelgoed gemaakt werd in China.

Terugroepacties en productiefouten bestaan als sinds het uitkomen van de Ford model T auto. Sinds die tijd is echter veel productie dat vroeger in eigen land werd gedaan verschoven naar China. Maar als er evenredig wordt gekeken, zoals naar het onderzoek waar we het hierboven over hadden, dan blijkt dat het uitvalspercentage van Chinese producten redelijk gelijk ligt in verhouding tot producten die geproduceerd zijn in eigen land.

Daarnaast is er nog een fundamenteel en nog belangrijker punt waar wij zelf debet aan zijn. We willen met z’n allen zoveel mogelijk waar voor ons geld. Er wordt nauwlettend op de aankoopprijs gekeken met als gevolg dat veel bedrijven die zaken doen in China tot op de bodem uitonderhandelen op de inkoopsprijs, om zo hun eigen marge gezond te houden.

In scooterland is het niet anders. Er zijn verscheidende retro scooter importeurs die hun modellen verkopen via dealers (winkeliers, motorzaken etc) aan u als eindconsument. Dat betekent een extra schakel die aan de verkoop ‘moet’ verdienen. De inkoopkosten moeten dus naar beneden en maakt de ene fabriek het niet voor een prijs, dan doet de ander het wel. Echter, ook de fabrikant moet overleven en zijn marge moet in de lengte of breedte, maar wel ergens vandaan komen. Gevolg: kwaliteit gaat naar beneden om de kosten te drukken.

Tamoretti kiest er dan ook bewust voor om haar eigen scooter te laten produceren. Geen plakmerk en geen importeur die ons zijn ‘kwaliteit’ oplegt. Productie en ontwikkeling gebeuren in nauwe samenwerking met één enkele fabriek. Wij gunnen de fabriek een nette en eerlijke marktprijs en krijgen daarvoor een betere productkwaliteit.

Benieuwd waar het verschil in zit tussen onze scooter en de bekende retro scooter importeurs? Kijk dan zeker even op onze handige retro scooter vergelijk pagina.

Testen en doorontwikkeling gebeurt bovendien in eigen huis. Onze scooters ontwikkelen wij met aandacht voor detail, tot in de kleinste puntjes. Van techniek zoals carburateur, halogeen verlichting voor beter zicht, tot eigentijdse en geheel unieke scooter kleuren. Met regelmaat zijn wij zelf in de fabriek te vinden om deze aanpassingen door te voeren als ook de kwaliteitsnormen te waarborgen.

Carburateur

Een goed voorbeeld van een van onze aanpassingen is het veranderen van de carburateur. De carburateur is een van meest cruciale onderdelen in een scooter en zorgt voor een perfecte verbranding van benzine en lucht. Dat klinkt eenvoudig maar een goede carburateur levert meer vermogen door betere menging, goede start ook in koude dagen, maar ook dat de scooter naar behoren stationair loopt.

Veel retro scooters zijn voorzien van een Chinese carburateur. Bekende problemen hiermee zijn een verlies van motor vermogen (verkeerde menging), starten te wensen overlaat en tijdens onze strenge winterdagen de scooter slecht tot niet wil starten. Om dit laatste probleem te tackelen wordt vaak de sproeier na aankoop vervangen. Kosten voor materiaal en arbeid al gauw 60 Euro.

Daarom zijn al onze Tamoretti retro scooters uitgerust met de PD-19J carburateur van het Japanse merk Keihin, een van de grootste en bekendste carburateur merken ter wereld. Keihin staat bekend om zijn betrouwbare kwaliteit en prestaties. De ontwikkeling van hun carburateur techniek komt voort uit de motorracerij, waar Keihin steevast de carburateurs levert voor fabrieksteams van Suzuki en Kawasaki. Ook de viertakt consumenten motoren van Honda, KTM, Suzuki en Kawasaki zijn standaard uitgerust met een carburateur van Keihin.

Roest

Kent u van die retro scooters die meer weg hebben van oude roestbak dan bling bling? Van retro scooter tot de duurste Vespa, alle scooters zijn gevoelig voor roest. Retro scooters zijn echter voorzien van bijzonder veel chroomwerk, waardoor ze alleen gevoeliger voor roest zijn.

Het roesten wordt veroorzaakt doordat het vaak in ons land regent en veel scooters door weer en wind in de buitenlucht staan. Om productiekosten te drukken willen fabrieken nog wel eens het chroomwerk wat dunner afwerken.

Met het blote oog is het lastig te zien welke onderdelen goed en welke wat dunner verchroomd zijn. Nieuw ‘uit de doos’ blinkt het even hard. Maar een dunnere chroomlaag zorgt ervoor dat een scooter, die regelmatig aan wisselende weersomstandigheden wordt blootgesteld, al snel begint te roesten.

Daarom zijn al onze retro scooters voorzien van een extra chroomlaag. Hierdoor is uw scooter beter bestand tegen wisselende weersomstandigheden. En als de winter aanbreekt, dan adviseren wij u altijd even uw scooter door ons een winter rijklaar te maken. Een van de punten die wij uitvoeren bij een winterbeurt is dat wij het chroomwerk van uw scooter behandelen met een transparante wax. Deze zorgt voor een extra flinterdunne beschermlaag, waar de regen niet doorheen komt. Overigens, voor alle Tamoretti is de eerste winterbeurt geheel gratis, service van het huis.

De ervaring leert dat retro scooters vaak in de wintermaanden niet gebruikt worden. Net als een auto lijdt een scooter het meest als hij een tijd lang stilstaat. U kunt dit wat minder belastend voor uw scooter maken door hem te plaatsen in een overdekte omgeving zoals schuur of tuinhuis. Heeft u hier geen plaats voor, dek hem dan af met een scooterhoes die u bij ons kunt bestellen.

Prijs/Kwaliteit

Tamoretti retro scooters worden geleverd in de meest aangeklede versie op gebied van techniek. Een solide alarm (met TÜV certificering), Keihin carburateur, witte banden, side-skirts, halogeen verlichting (voor beter nachtzicht) aluminium voetplaten tot ABS remsysteem, het zit standaard in de prijs inbegrepen en u hoeft dan ook niets extra voor te betalen.

 

CE logo RDW logo